Mudra’s boeddhabeelden, gezondheid in onze handen
(Groeikracht die niet wordt benut is de voedingsbodem voor verdriet. Jakob Atabet)
Mudra’s voor het bestrijden van lichamelijke en geestelijke klachten treffen we voornamelijk aan in de Chinese geneeskunde.
De Indiase yogameester, mudra-kenner en genezer Keshav Dev, zegt daarover het volgende: “ Je lot ligt in je eigen handen”. Dat kun je heel letterlijk opvatten. Niet alleen omdat de lijnen in de hand het verleden en toekomst van een mens laten zien, maar bovenal omdat elke vinger binnen het totale organisme zijn geheel eigen functie en kracht heeft.
Wie die kracht weet te benutten, blijft lichamelijk en geestelijk gezond.
Iedereen die zich met de genezende werking van de mudra’s bezighoudt, legt er de nadruk op dat je absoluut rekening moet houden met een verstandige leefwijze en voeding.
Worden de mudra’s gebruikt om het genezingsproces van chronische ziektes te ondersteunen, dan moet je ze, een paar weken of maanden regelmatig doen. Een chronische ziekte is meestal al jaren vóór ze openbaart innerlijk begonnen en het kost uiteraard tijd om de slakken die zich in de bloedvaten, organen, afzonderlijke cellen en energievelden hebben opgehoopt te verwijderen.
De symbolische handgebaren van Boeddhabeelden heten mudra’s.
Hieronder volgt een uitvoerige beschrijving van een mudra, die sinds mensenheugenis in tempels en kerken is gebruikt, om meditatie en gebed te ondersteunen.
Dhyana-Mudra
De Dhyana Mudra (mediterende positie) ook de Yoga positie genaamd is ook te zien in de Borobudur tempel in Midden Java, waar deze veel te zien is in Stupa’s. De legende is dat wanneeer men de Boeddha aanraakt men een wens mag doen en deze dan vervuld wordt. In een van de Stupa’s op de Borobudur kan deze Boeddha aangeraakt worden. Wat dus ook veelvuldig gedaan wordt.
Bij de Dhyana-Mudra liggen beide handen als een kommetje in je schoot. De linkerhand rust in de rechter en de duimen raken elkaar. Je handen en armen vormen een gesloten energiecircuit.
De beide, tot een kom gevormde handen laten zien dat je innerlijk vrij, zuiver en leeg bent om alles te ontvangen wat op je spirituele pad nodig hebt.
Dit is de klassieke meditatiehouding, die je aanneemt als je zonder bepaalde bedoeling mediteert.
Andere veel voorkomende mudra’s zijn:
Dharmachakra-Mudra
Twee handen voor de borst met de wijsvingers en de duimtoppen tegen elkaar gedrukt.
Deze houding symboliseert het in beweging zetten van het Wiel van de Leer.
Deze Mudra staat symbool voor het moment van de eerste prediking van Boeddha.
Bhumisparsha-Mudra
De rechterhand omlaag met de vingers naar beneden gericht en de handpalm naar het lichaam gekeerd. Deze houding symboliseert de aanraking van de aarde. De houding verwijst naar het moment dat de historische Boeddha de verlichting bereikte en daarbij de Aarde als getuige aanriep.
Abhaya-Mudra
De rechterhand opgeheven tot de hoogte van de borst, met de handpalm naar buiten gekeerd. Dit is de handhouding van geruststelling. Hij hoort bij de historische Boeddha in zijn dagelijkse activiteit van geruststelling.
Vitarka-Mudra
De rechterhand opgeheven, de handpalm naar buiten gekeerd met duim en wijsvinger naar elkaar toe gebogen. Dit is de houding van redenering, onderwijzen en discussie. Gewoonlijk zie je die bij voorstellingen van de historische Boeddha in allerlei scènes van prediking.
Namaskara(Namaste)-Mudra
Bij de namaskara-mudra worden de beide handen tegen elkaar gelegd.
Je ziet deze mudra veel bij beeldjes van monniken, nonnen of andere discipelen. Dit is het gebaar van groet, gebed en verering.
Deze mudra is gericht op het hartchakra.
Deze chakra is het centrum van liefde, geborgenheid en medeleven en maakt het mogelijk een liefdevol contact te hebben met een ander zonder gedreven te worden door egoïstische motieven en maakt het mogelijk de eigen grenzen te verleggen.
Voor diegenen die meer willen weten over mudra’s raad ik de volgende boeken aan:
“Mudra werkboek” van Gertrud Hirshi
“Mudra’s, gezondheid in onze handen” van Kim da Silva.